Buitengewoon secundair onderwijs - Opleidingsvorm 3 - Algemene en sociale vorming - Milieueducatie - Ontwikkelingsdoelen
7. Milieueducatie
7.1 Natuurzorg
-
De leerling voelt de waarde aan van persoonlijke natuurbeleving en het genieten van de natuur.
-
De leerling heeft oog voor de kwetsbaarheid van een natuurgebied.
-
De leerling heeft weet van de oorzaken van natuurverontreiniging.
-
De leerling werkt mee aan activiteiten die bijdragen tot het behoud of de verbetering van natuurlijke verscheidenheid aan levende wezens in de eigen leefomgeving.
-
De leerling gaat respectvol en zorgzaam om met planten en dieren.
-
De leerling geeft voorbeelden van tegenstrijdige belangen in verband met natuurbehoud.
7.2 Milieuzorg
-
De leerling kan gericht zoeken naar informatie over het omgaan met middelen, grondstoffen en verbruiksgoederen en hun effect op het milieu.
-
De leerling werkt mee aan een milieuzorgsysteem op school voor het zorgvuldig omgaan met energie, middelen, grondstoffen en verbruiksgoederen.
-
De leerling geeft voorbeelden van oorzaken van lucht-, water- of bodemverontreiniging en geeft de gevolgen aan voor mens, plant en dier in de eigen leefomgeving.
-
De leerling kent milieuvriendelijke energiebronnen.
-
De leerling weet hoe elk individu en elk gezin vervuilt.
-
De leerling kan afval sorteren.
-
De leerling weet hoe men afval kan beperken en is bereid dit toe te passen.
-
De leerling gebruikt bij voorkeur te recycleren producten.
-
De leerling gaat zorgzaam om met schadelijke afval.
-
De leerling gaat zorgzaam om met lucht, water en bodem in eigen omgeving.
7.3 Verkeer en mobiliteit
-
De leerling kent milieubelastende en milieuvriendelijke vervoersvormen.
-
De leerling weet dat verkeersproblemen en -oplossingen hun oorsprong vinden in maatschappelijke en individuele keuzes.
-
De leerling weegt voor- en nadelen van verschillende vervoerswijzen af, met een voorkeur voor milieuvriendelijk vervoer.
-
De leerling maakt veilig gebruik van eigen en openbaar vervoer.
-
De leerling engageert zich voor een defensief en sociaal verkeersgedrag.
-
De leerling is voorbereid op het theoretisch rijexamen.
Laatst gewijzigd op: 21/08/2018