| |
Informatiemap BuBaO: deel 4: buitengewoon
onderwijs type 1
4 Ordeningskader
type 1
Voor het buitengewoon onderwijs streven we zo veel mogelijk
naar vergelijkbaarheid met het gewoon onderwijs. Daarom hanteren we dezelfde
leergebieden. Deze krijgen echter een eigen invulling rekening houdend met
de specifieke onderwijsbehoeften van de leerlingen met licht mentale handicap.
Om de nadruk te leggen op de eigenheid van dit onderwijs
en de onderwijsbehoeften van deze leerlingen krijgen de "Sociale Vaardigheden"
en "Leren Leren" de status van leergebied. Bovendien vervangen we
de naam "Sociale Vaardigheden" door "Sociaal-emotionele Ontwikkeling".
Door deze naamsverandering kan er meer expliciet ingespeeld worden op de dynamisch-affectieve
component, die vaak problematisch is bij deze kinderen.
Hoewel het de bedoeling is dat "Leren Leren" en
"Sociaal-emotionele Ontwikkeling", als aparte leergebieden extra
aandacht krijgen, mogen we de transfer naar en de integratie in andere leergebieden
en situaties uit het dagelijks leven zeker niet uit het oog verliezen.
Omdat de algemene ontwikkelingsvertraging een negatieve
invloed uitoefent op het zelfbeeld, het initiatief en de motivatie, verdient
elk van deze velden uitdrukkelijke aandacht in het onderwijsaanbod van type
1.
Bij het formuleren van ontwikkelingsdoelen voor het Buitengewoon
Onderwijs type 1 werd een verticale samenhang beoogd vanaf de gewone kleuterschool
tot en met de opleidingsvorm drie van het secundair onderwijs. Elk onderwijsniveau
dient zijn eigen klemtonen te leggen, waarbij we uiteraard rekening houden
met de leeftijd en het ontwikkelingsniveau van de leerlingen. Dit vereist
een efficiënte doorstroming van belangrijke leerlingeninformatie over de onderwijsniveaus
heen.
naar boven |