[an error occurred while processing this directive]


 

Informatiemap BuBaO: deel 4: buitengewoon onderwijs type 1

4 Ordeningskader type 1

Voor het buitengewoon onderwijs streven we zo veel mogelijk naar vergelijkbaarheid met het gewoon onderwijs. Daarom hanteren we dezelfde leergebieden. Deze krijgen echter een eigen invulling rekening houdend met de specifieke onderwijsbehoeften van de leerlingen met licht mentale handicap.
Om de nadruk te leggen op de eigenheid van dit onderwijs en de onderwijsbehoeften van deze leerlingen krijgen de "Sociale Vaardigheden" en "Leren Leren" de status van leergebied. Bovendien vervangen we de naam "Sociale Vaardigheden" door "Sociaal-emotionele Ontwikkeling". Door deze naamsverandering kan er meer expliciet ingespeeld worden op de dynamisch-affectieve component, die vaak problematisch is bij deze kinderen.
Hoewel het de bedoeling is dat "Leren Leren" en "Sociaal-emotionele Ontwikkeling", als aparte leergebieden extra aandacht krijgen, mogen we de transfer naar en de integratie in andere leergebieden en situaties uit het dagelijks leven zeker niet uit het oog verliezen.

Omdat de algemene ontwikkelingsvertraging een negatieve invloed uitoefent op het zelfbeeld, het initiatief en de motivatie, verdient elk van deze velden uitdrukkelijke aandacht in het onderwijsaanbod van type 1.
Bij het formuleren van ontwikkelingsdoelen voor het Buitengewoon Onderwijs type 1 werd een verticale samenhang beoogd vanaf de gewone kleuterschool tot en met de opleidingsvorm drie van het secundair onderwijs. Elk onderwijsniveau dient zijn eigen klemtonen te leggen, waarbij we uiteraard rekening houden met de leeftijd en het ontwikkelingsniveau van de leerlingen. Dit vereist een efficiënte doorstroming van belangrijke leerlingeninformatie over de onderwijsniveaus heen.

naar boven