[an error occurred while processing this directive]


 

Informatiemap BuBaO: deel 4: buitengewoon onderwijs type 1

1 Leeswijzer

In deel vier van deze informatiemap bespreken we de ontwikkelingsdoelen van het buitengewoon onderwijs voor kinderen met lichte mentale handicap.
We starten met een praktijkvoorbeeld. We beschrijven een klassenraad van een willekeurige groep binnen type 1. Zo wordt meteen duidelijk hoe de handelingsplanning en de selectie van ontwikkelingsdoelen vorm krijgen in de concrete klaspraktijk.

In een volgend hoofdstuk beschrijven we waarom er ontwikkelingsdoelen zijn voor type 1 en bieden we een ordeningskader aan.

Vervolgens worden de ontwikkelingsdoelen per leergebied gepresenteerd. In een inleidende paragraaf worden telkens de kerngedachten beschreven die de achtergrond vormen van waaruit de ontwikkelingsdoelen moeten worden begrepen. We gaan expliciet in op de verschillende domeinen en geven aan welke de specifieke problemen zijn bij kinderen met lichte mentale handicap. Daarna volgt de lijst met ontwikkelingsdoelen en voorbeelden.

Voor alle duidelijkheid worden de ontwikkelingsdoelen in twee kolommen opgenomen. Links staan de doelen die in het decreet zijn opgenomen. Ze zijn herkenbaar omdat ze genummerd zijn. Rechts staan de voorbeelden ter verduidelijking van de ontwikkelingsdoelen. Deze voorbeelden hebben geenszins een bindend karakter. U zal ze ongetwijfeld kunnen aanvullen met voorbeelden en situaties uit uw dagelijkse praktijk.

naar boven