[an error occurred while processing this directive]


 

Informatiemap BuBaO: deel 4: buitengewoon onderwijs type 1

2 Blik op de praktijk: de koersbepaling voor de nieuwe leerlingen in type 1

Half september.
Het is de tweede klassenraad van het nieuwe schooljaar. Tijdens de laatste vakantiedagen werden de leerlingen, de 'anciens' ingedeeld volgens de resultaten van de evaluatie op het einde van het schooljaar. Er werden groepen gevormd van leerlingen die ongeveer dezelfde opvoedings- en onderwijsbehoeften hebben. Deze groepen zijn onmiddellijk gestart.
Op 1 september stapten er ook een dertigtal nieuwe leerlingen een beetje aarzelend de schoolpoort binnen. Hun leeftijd varieert van 7 tot 12 jaar. Ze vormen samen de groep 'nieuwelingen'.

Tijdens de eerste weken van september, werd van de nieuwe leerlingen de beginsituatie grondig en precies vastgesteld. Ondertussen voelen ze zich reeds goed thuis op onze school. Ze maakten kennis met de schoolgebouwen, het schoolreglement, de mogelijkheden op gebied van sport, cultuur en ontspanning, de teamleden, de leerlingen en de directeur. Overal brachten ze een bezoek en overal werden ze hartelijk ontvangen.
Ondertussen toonden ze hun kunnen aan de blio, de logopediste en de kinesitherapeut. Ook de mensen van het CLB zijn gedurende deze periode op school geweest om nog meer te testen. Het CLB ging ook thuis met hun ouders praten. Omdat ze in zo'n gezellige groep zaten en alles samen mochten doen vonden ze al dat getest niet erg. Ze zouden het zelfs al spijtig vinden om elkaar straks te verlaten om in verschillende groepen opgenomen te worden. Maar ja, dat wisten ze op voorhand en ze kijken ook wel uit naar hun nieuwe klasgenoten en hun nieuwe leerkrachten.
Alle teamleden die meehielpen aan het bepalen van de beginsituatie hebben hun resultaten bij en ook de ouders van de nieuwe leerlingen werden uitgenodigd. Natuurlijk konden die zich niet allemaal vrijmaken en sommigen kwamen met veel schroom. Maar eens ze het warme welkom van het team voelen en een kop koffie in de hand hebben, zijn ze tevreden en voelen ze zich erkend.
Terwijl de nieuwe ouders een beeld krijgen van de projecten waarmee de school bezig is, worden ze een voor een binnengeroepen voor de bespreking van hun kind. Voor elk kind worden ontwikkelingsdoelen geselecteerd die nauw aansluiten bij wat het reeds kan. Ouders hebben de gelegenheid om te vertellen wat zij belangrijk vinden en ook om het idee dat de teamleden zich over hun kind gevormd hebben, te weerleggen of te bevestigen en aan te vullen. Sommige ouders staan versteld wat de school na een paar weken reeds over hun kind weet. Ze zien nu ook met eigen ogen dat het hier inderdaad over onderwijs op maat gaat.
Uiteraard is alles wat nu bepaald wordt niet echt bindend. Het kan in volgende klassenraden nog worden bijgestuurd.

Leerlingen in de juiste groep plaatsen is erg belangrijk. Het vereenvoudigt niet alleen de voorbereidings- en uitvoeringsfase van de handelingsplanning, maar bepaalt ook voor een groot deel het welbevinden van de leerlingen. Het vraagt wat tijd en overleg, maar op langere termijn wordt hierdoor veel tijd en moeite uitgespaard. Het is ook belangrijk te horen, welke prioriteiten de ouders voor de opvoeding van hun kind stellen. Wanneer hun verwachtingen niet realistisch zijn, kan het team dat ook onmiddellijk zeggen. Dat voorkomt teleurstellingen en verwijten.

Elke klassenraad wordt afgesloten met de afspraken voor een volgende klassenraad. Dan zullen voorbereide uitvoeringsplannen voor elke groep goedgekeurd worden.

naar boven