| |
Informatiemap BuBaO: deel 4: buitengewoon
onderwijs type 1
2 Blik op de praktijk: de koersbepaling voor de nieuwe leerlingen in type 1
Half september.
Het is de tweede klassenraad van het nieuwe schooljaar.
Tijdens de laatste vakantiedagen werden de leerlingen, de 'anciens' ingedeeld
volgens de resultaten van de evaluatie op het einde van het schooljaar. Er
werden groepen gevormd van leerlingen die ongeveer dezelfde opvoedings- en
onderwijsbehoeften hebben. Deze groepen zijn onmiddellijk gestart.
Op 1 september stapten er ook een dertigtal nieuwe leerlingen
een beetje aarzelend de schoolpoort binnen. Hun leeftijd varieert van 7 tot
12 jaar. Ze vormen samen de groep 'nieuwelingen'.
Tijdens de eerste weken van september, werd van de nieuwe
leerlingen de beginsituatie grondig en precies vastgesteld. Ondertussen voelen
ze zich reeds goed thuis op onze school. Ze maakten kennis met de schoolgebouwen,
het schoolreglement, de mogelijkheden op gebied van sport, cultuur en ontspanning,
de teamleden, de leerlingen en de directeur. Overal brachten ze een bezoek
en overal werden ze hartelijk ontvangen.
Ondertussen toonden ze hun kunnen aan de blio, de logopediste
en de kinesitherapeut. Ook de mensen van het CLB zijn gedurende deze periode
op school geweest om nog meer te testen. Het CLB ging ook thuis met hun ouders
praten. Omdat ze in zo'n gezellige groep zaten en alles samen mochten doen
vonden ze al dat getest niet erg. Ze zouden het zelfs al spijtig vinden om
elkaar straks te verlaten om in verschillende groepen opgenomen te worden.
Maar ja, dat wisten ze op voorhand en ze kijken ook wel uit naar hun nieuwe
klasgenoten en hun nieuwe leerkrachten.
Alle teamleden die meehielpen aan het bepalen van de beginsituatie
hebben hun resultaten bij en ook de ouders van de nieuwe leerlingen werden
uitgenodigd. Natuurlijk konden die zich niet allemaal vrijmaken en sommigen
kwamen met veel schroom. Maar eens ze het warme welkom van het team voelen
en een kop koffie in de hand hebben, zijn ze tevreden en voelen ze zich erkend.
Terwijl de nieuwe ouders een beeld krijgen van de projecten
waarmee de school bezig is, worden ze een voor een binnengeroepen voor de
bespreking van hun kind. Voor elk kind worden ontwikkelingsdoelen geselecteerd
die nauw aansluiten bij wat het reeds kan. Ouders hebben de gelegenheid om
te vertellen wat zij belangrijk vinden en ook om het idee dat de teamleden
zich over hun kind gevormd hebben, te weerleggen of te bevestigen en aan te
vullen. Sommige ouders staan versteld wat de school na een paar weken reeds
over hun kind weet. Ze zien nu ook met eigen ogen dat het hier inderdaad over
onderwijs op maat gaat.
Uiteraard is alles wat nu bepaald wordt niet echt bindend.
Het kan in volgende klassenraden nog worden bijgestuurd.
Leerlingen in de juiste groep plaatsen is erg belangrijk.
Het vereenvoudigt niet alleen de voorbereidings- en uitvoeringsfase van de
handelingsplanning, maar bepaalt ook voor een groot deel het welbevinden van
de leerlingen. Het vraagt wat tijd en overleg, maar op langere termijn wordt
hierdoor veel tijd en moeite uitgespaard. Het is ook belangrijk te horen,
welke prioriteiten de ouders voor de opvoeding van hun kind stellen. Wanneer
hun verwachtingen niet realistisch zijn, kan het team dat ook onmiddellijk
zeggen. Dat voorkomt teleurstellingen en verwijten.
Elke klassenraad wordt afgesloten met de afspraken voor
een volgende klassenraad. Dan zullen voorbereide uitvoeringsplannen voor elke
groep goedgekeurd worden.
naar boven |