[an error occurred while processing this directive]


 

Informatiemap BuBaO: deel 2: buitengewoon onderwijs type 2

3 Waarom ontwikkelingsdoelen voor type 2?

Ontwikkelingsdoelen worden uitgeschreven om de handelingsplanning in het buitengewoon onderwijs mogelijk te maken. Met het oog op zorgverbreding en met de bedoeling zoveel mogelijk kinderen binnen het gewoon onderwijs op te vangen, kunnen zij ook gehanteerd worden als curriculum voor leerlingen met beperkingen in het gewoon onderwijs.

De lijst met ontwikkelingsdoelen voor het BuO type 2 is gebaseerd zowel op de basisprincipes voor het buitengewoon onderwijs als op een aantal specifieke uitgangspunten. Bij het uitschrijven en ordenen van de ontwikkelingsdoelen voor type 2 hielden we rekening met volgende specifieke aandachtspunten:

  • het verzekeren van het recht op onderwijs voor elk kind, welke ook zijn moeilijkheden en beperkingen zijn;
  • het aanwezig zijn van een heterogene leerlingenpopulatie binnen type 2, waar leerlingen met enkelvoudige maar ook meervoudige handicaps opgevoed worden;
  • het gelijkwaardig zijn van de kinderen, ondanks hun individuele verschillen;
  • het streven naar dezelfde doelen, ondanks verschillende mogelijkheden;
  • het bieden van gelijke kansen door gedifferentieerde aanpak;
  • het bevorderen van integratie en inclusie waar het wenselijk en haalbaar is;
  • het degelijke ondersteunen van de leerkrachten;
  • het streven naar herkenbaarheid en transparantie voor alle onderwijsvormen en niveaus;
  • het aansluiten bij de gangbare onderwijspraktijk, zodat ze voor de leerkracht direct bruikbaar zijn;
  • het voorzien van mogelijkheden tot flexibele overgangen, binnen het type 2 of naar andere types en naar het geïntegreerd onderwijs;
  • het niet opsplitsen tussen kleuter- en basisniveau, omwille van de heterogeniteit van de populatie.

naar boven