| |
Informatiemap BuBaO: deel 2: buitengewoon
onderwijs type 2
3 Waarom ontwikkelingsdoelen
voor type 2?Ontwikkelingsdoelen worden uitgeschreven om de handelingsplanning in het
buitengewoon onderwijs mogelijk te maken. Met het oog op zorgverbreding en met
de bedoeling zoveel mogelijk kinderen binnen het gewoon onderwijs op te vangen,
kunnen zij ook gehanteerd worden als curriculum voor leerlingen met beperkingen
in het gewoon onderwijs.
De lijst met ontwikkelingsdoelen voor het
BuO type 2 is gebaseerd zowel op de basisprincipes voor het buitengewoon onderwijs
als op een aantal specifieke uitgangspunten. Bij het uitschrijven en ordenen van de ontwikkelingsdoelen
voor type 2 hielden we rekening met volgende specifieke aandachtspunten:
- het verzekeren van het recht
op onderwijs voor elk kind, welke ook zijn moeilijkheden en beperkingen zijn;
- het aanwezig zijn van een
heterogene leerlingenpopulatie binnen type 2, waar leerlingen met enkelvoudige
maar ook meervoudige handicaps opgevoed worden;
- het gelijkwaardig zijn van
de kinderen, ondanks hun individuele verschillen;
- het streven naar dezelfde
doelen, ondanks verschillende mogelijkheden;
- het bieden van gelijke kansen
door gedifferentieerde aanpak;
- het bevorderen van integratie
en inclusie waar het wenselijk en haalbaar is;
- het degelijke ondersteunen
van de leerkrachten;
- het streven naar herkenbaarheid
en transparantie voor alle onderwijsvormen en niveaus;
- het aansluiten bij de gangbare
onderwijspraktijk, zodat ze voor de leerkracht direct bruikbaar zijn;
- het voorzien van mogelijkheden
tot flexibele overgangen, binnen het type 2 of naar andere types en naar het
geïntegreerd onderwijs;
- het niet opsplitsen tussen
kleuter- en basisniveau, omwille van de heterogeniteit van de populatie.
naar boven |