[an error occurred while processing this directive]


 

Informatiemap BuBaO: deel 2: buitengewoon onderwijs type 2

1 Leeswijzer

Deel twee van de informatiemap is volledig gewijd aan de ontwikkelingsdoelen van het buitengewoon basisonderwijs voor matig en ernstig mentaal gehandicapte kinderen.
Het eerste hoofdstuk geeft een blik op de praktijk. Als voorbeeld beschrijven we een klassenraad voor een eerste groepje binnen type 2.

Daarna bekijken we even waarom er specifieke ontwikkelingsdoelen voor type 2 moeten zijn. We geven ook een overzicht van mogelijke ordeningskaders voor deze ontwikkelingsdoelen.

Vervolgens passeren de verschillende leergebieden de revue. U krijgt telkens een korte toelichting per leergebied. Hier wordt kernachtig de achtergrond geschetst van waaruit de ontwikkelingsdoelen zijn gegroeid. Het zijn de uitgangspunten voor elk leergebied, toegespitst op leerlingen met matige en ernstige mentale handicap. Daarna volgt de lijst met ontwikkelingsdoelen en voorbeelden. Die voorbeelden moeten vooral de essentie van het ontwikkelingsdoel verduidelijken. U zal deze voorbeelden ongetwijfeld kunnen aanvullen met situaties, activiteiten en voorbeelden uit de eigen praktijk. Bij het voorstellen van de leergebieden wordt in dit deel geopteerd voor het ordeningskader van het gewoon onderwijs. De ontwikkelingsdoelen worden voor de duidelijkheid in twee kolommen voorgesteld. Links staan de doelen die in het decreet zijn opgenomen. Ze zijn herkenbaar omdat ze genummerd zijn. Rechts staan de voorbeelden ter verduidelijking van de ontwikkelingsdoelen. Mogelijke tussenstappen om de overgang tussen de ontwikkelingsdoelen in een opgaande lijn te zetten, zijn eronder vermeld in cursief. We noemen deze doelen opstapjes en ze worden aageduid met het symbool 3.

naar boven