[an error occurred while processing this directive]


 

Informatiemap BuBaO: deel 5: buitengewoon onderwijs type 7

5 Ordeningskader

Met het oog op meer inclusief onderwijs werd voor de ontwikkelingsdoelen B.L.O. type 7 een ordening gehanteerd die zo nauw mogelijk aansluit bij de ordening van eindtermen van het gewoon basisonderwijs. De aangrijpingspunten voor het onderwijs vinden we in de leefwereld van het kind. Deze band met de realiteit legitimeert de keuze van de ontwikkelingsdoelen.
De ontwikkelingsdoelen zijn zoveel mogelijk geformuleerd in termen van competenties. Een competentie verwijst naar de prestatie die een leerling kan leveren in een realistische situatie. Om in een situatie goed te functioneren heeft een kind kennis, inzichten, vaardigheden en attitudes nodig. Er wordt een beroep gedaan op alle mogelijkheden van het kind.

Omwille van de gelijkvormigheid met het gewoon onderwijs worden dezelfde leergebieden gehanteerd. Deze krijgen een eigen invulling rekening houdend met de specifieke onderwijsbehoeften van de leerlingen in het type 7. Daarom worden de leergebieden 'Nederlands' en 'Sociale vaardigheden' apart uitgewerkt. Het leergebied Nederlands wordt 'Taal en communicatie' genoemd en onderverdeeld in 'Nederlands' en 'Vlaamse Gebarentaal'.
De naam 'Sociale Vaardigheden' wordt vervangen door 'Sociaal-emotionele ontwikkeling'. Door deze naamsverandering kan er expliciet ingespeeld worden op de dynamisch-affectieve component, die vaak problematisch is bij deze kinderen. Hoewel het de bedoeling is dat 'Communicatie en taal' en 'Sociaal-emotionele Ontwikkeling' als aparte leergebieden extra aandacht krijgen, mag de transfer naar andere leergebieden en situaties uit het dagelijkse leven niet uit het oog verloren worden.

Bij de leergebieden ‘Wereldoriëntatie’ en ‘Muzische vorming’ zijn enkele aanvullende ontwikkelingsdoelen geformuleerd. Deze zijn vooral geïnspireerd vanuit de Dovencultuur en vanuit de muzische beleving van doven en slechthorenden.
Voor ‘Lichamelijke opvoeding’, ‘Wiskunde’ en ‘Leren leren’ zijn geen aanvullende ontwikkelingsdoelen geformuleerd. Toch kan het voor sommige leerlingen aangewezen zijn voor deze leergebieden ook te selecteren uit de ontwikkelingsdoelen van het type 8 of type 1.
Wanneer leerlingen met een meervoudige handicap in het buitengewoon onderwijs type 7 worden opgenomen, kan het schoolteam bij de selectie van ontwikkelingsdoelen gebruik maken van andere lijsten. Zo kan een klassenraad voor slechthorende leerlingen met een mentale handicap ook ontwikkelingsdoelen selecteren uit de lijsten ontwikkelingsdoelen voor type 2. Een leerling met auditieve beperking die rekenproblemen heeft zal gebaat zijn met een selectie uit de doelen wiskunde voor type 8 of type 1.
Ook de gewone lagere school kan van de lijsten voor type 7 gebruik maken voor de kinderen met auditieve beperking die ze opvangt.

naar boven