Informatiemap BuBaO: deel 5: buitengewoon
onderwijs type 7
5 OrdeningskaderMet het oog op meer inclusief onderwijs werd voor de ontwikkelingsdoelen
B.L.O. type 7 een ordening gehanteerd die zo nauw mogelijk aansluit bij de
ordening van eindtermen van het gewoon basisonderwijs. De aangrijpingspunten
voor het onderwijs vinden we in de leefwereld van het kind. Deze band met
de realiteit legitimeert de keuze van de ontwikkelingsdoelen.
De ontwikkelingsdoelen zijn zoveel mogelijk geformuleerd in termen van competenties.
Een competentie verwijst naar de prestatie die een leerling kan leveren in
een realistische situatie. Om in een situatie goed te functioneren heeft een
kind kennis, inzichten, vaardigheden en attitudes nodig. Er wordt een beroep
gedaan op alle mogelijkheden van het kind.
Omwille van de gelijkvormigheid met het gewoon onderwijs worden dezelfde
leergebieden gehanteerd. Deze krijgen een eigen invulling rekening houdend
met de specifieke onderwijsbehoeften van de leerlingen in het type 7. Daarom
worden de leergebieden 'Nederlands' en 'Sociale vaardigheden' apart uitgewerkt.
Het leergebied Nederlands wordt 'Taal en communicatie' genoemd en onderverdeeld
in 'Nederlands' en 'Vlaamse Gebarentaal'.
De naam 'Sociale Vaardigheden' wordt vervangen door 'Sociaal-emotionele ontwikkeling'. Door deze naamsverandering kan er expliciet ingespeeld worden op de dynamisch-affectieve
component, die vaak problematisch is bij deze kinderen. Hoewel het de bedoeling
is dat 'Communicatie en taal' en 'Sociaal-emotionele Ontwikkeling' als aparte
leergebieden extra aandacht krijgen, mag de transfer naar andere leergebieden
en situaties uit het dagelijkse leven niet uit het oog verloren worden.
Bij de leergebieden ‘Wereldoriëntatie’ en ‘Muzische vorming’ zijn enkele
aanvullende ontwikkelingsdoelen geformuleerd. Deze zijn vooral geïnspireerd
vanuit de Dovencultuur en vanuit de muzische beleving van doven en slechthorenden.
Voor ‘Lichamelijke opvoeding’, ‘Wiskunde’ en ‘Leren leren’ zijn geen aanvullende
ontwikkelingsdoelen geformuleerd. Toch kan het voor sommige leerlingen aangewezen
zijn voor deze leergebieden ook te selecteren uit de ontwikkelingsdoelen van
het type 8 of type 1.
Wanneer leerlingen met een meervoudige handicap in het buitengewoon onderwijs
type 7 worden opgenomen, kan het schoolteam bij de selectie van ontwikkelingsdoelen
gebruik maken van andere lijsten. Zo kan een klassenraad voor slechthorende
leerlingen met een mentale handicap ook ontwikkelingsdoelen selecteren uit
de lijsten ontwikkelingsdoelen voor type 2. Een leerling met auditieve beperking
die rekenproblemen heeft zal gebaat zijn met een selectie uit de doelen wiskunde
voor type 8 of type 1.
Ook de gewone lagere school kan van de lijsten voor type 7 gebruik maken
voor de kinderen met auditieve beperking die ze opvangt.
naar boven |