[an error occurred while processing this directive]


 

Informatiemap BuBaO: deel 5: buitengewoon onderwijs type 7

1 Leeswijzer

Dit is deel vijf van de informatiemap. Na deel één, dat handelde over de totaliteit van het buitengewoononderwijs, deel twee over het type 2 aanbod, deel drie over het type 8 aanbod en deel vier over het type 1 onderwijs is het nu de beurt aan kinderen met een auditieve beperking.
Ditmaal beginnen we niet met een praktijkvoorbeeld maar met het duiden van de verschillende visies over de opvoeding van en het onderwijs aan kinderen met een auditieve handicap. Een volgend hoofdstuk beschrijft de problemen eigen aan de gehoorstoornis.
In het derde hoofdstuk motiveren we waarom er ontwikkelingsdoelen zijn voor type 7 en plaatsen we de doelen in het ordeningskader van het gewoon basisonderwijs. We geven een overzicht van de leergebieden en verduidelijken waar de eindtermen van het gewoon basisonderwijs worden overgenomen als ontwikkelingsdoelen, waar er ontwikkelingsdoelen toegevoegd worden en waar er aparte ontwikkelingsdoelen worden geformuleerd.

Na dit algemene gedeelte worden de leergebieden gepresenteerd. Eerst geven we de kerngedachten die de achtergrond vormen van waaruit de ontwikkelingsdoelen moeten worden begrepen. Voor het leergebied taal en communicatie wordt zowel de visie op Nederlands als op de Vlaamse Gebarentaal geduid.

Daarna volgen de lijsten met ontwikkelingsdoelen en voorbeelden of verduidelijkingen. De eindtermen uit het gewoon onderwijs zijn in de lijst samen met de type-eigen ontwikkelingsdoelen als ontwikkelingsdoel opgenomen, zodat ze een samenhangend geheel vormen.

Voor alle duidelijkheid worden de ontwikkelingsdoelen en hun voorbeelden in twee kolommen opgenomen. Links staan de decretale doelen. Ze zijn herkenbaar omdat ze genummerd zijn. Rechts staan de voorbeelden ter verduidelijking van deze ontwikkelingsdoelen. Die voorbeelden hebben geen bindend karakter. U zal ze ongetwijfeld kunnen aanvullen met voorbeelden uit uw dagelijkse praktijk.

naar boven