[an error occurred while processing this directive]


 

Informatiemap BuBaO: deel 5: buitengewoon onderwijs type 7

4 Waarom ontwikkelingsdoelen voor type 7

Bij het ontwerpen van de ontwikkelingsdoelen voor type 7 hebben we aandacht besteed aan de verschillende visies op de opvoeding van dove en slechthorende kinderen. Ook voor het onderwijs aan kinderen in het buitengewoon onderwijs streven we zoveel mogelijk naar gelijkvormigheid met het gewone basisonderwijs. Het buitengewoon basisonderwijs type 7 heeft een grote verscheidenheid aan leerlingen. Het gehoorverlies kan gaan van een matige slechthorendheid tot een zware doofheid. Van belang is ook het tijdstip van ontstaan van het gehoorverlies. Een ander verschilpunt tussen individuele leerlingen is het taalmodel dat in de thuissituatie wordt gebruikt. Tussen de 90 en 95% van de dove en slechthorende kinderen heeft horende ouders, die onderling en meestal ook met hun kind, via de gesproken taal communiceren. De anderen gebruiken thuis een manuele communicatievorm, al dan niet gecombineerd met gesproken taal. Dit brengt sterk verschillende beginsituaties voor de ontwikkeling van de communicatie met zich mee.

Als antwoord op de heterogeniteit van de populatie is er heterogeniteit van ontwikkelingstrajecten. Er bestaat een groep dove en slechthorende kinderen die na een periode van buitengewoon onderwijs, kan overschakelen naar het gewoon onderwijs, anderen zijn permanent aangewezen op het buitengewoon onderwijs. Binnen beide groepen zijn er zowel kinderen die onderwezen worden via auditief-orale communicatie, als via een vorm van visueel-gestuele communicatie.

Tussen de individuele leerlingen zijn er verschillen, zowel in ontwikkelingsmogelijkheden als in ontwikkelingstempo. Hierdoor is het onmogelijk een opsplitsing te maken tussen doelstellingen voor kleuters en voor lagere school leerlingen. Daarom werd voor het buitengewoon basisonderwijs van het type 7 één pakket ontwikkelingsdoelen geformuleerd. Op die manier wordt het voor de school ook gemakkelijker om de overgang van de kleuterschool naar het lager onderwijs zo naadloos mogelijk te maken. Sommige doelstellingen van het niveau basisonderwijs zijn bruikbaar voor de volledige schoolloopbaan van de leerlingen in het type 7. Deze doelen kunnen de brug vormen naar het buitengewoon secundair onderwijs. Het is de taak van de school om voor elke leerling een ontwikkelingslijn uit te stippelen waarbij er bijzondere aandacht besteed wordt aan de continuïteit over verschillende onderwijsniveaus heen.

Wegens de enorme verschillen in ontwikkelingstempo en -mogelijkheden is het niet mogelijk een tijdsschema uit te werken waarbinnen alle leerlingen eenzelfde leerniveau moeten bereiken. Door het formuleren van een lijst met een breed scala van ontwikkelingsdoelen is het voor het BuO type 7 mogelijk voldoende te differentiëren. Het schoolteam bepaalt in overleg met CLB en de ouders welke doelstellingen voor een bepaalde leerling of leerlingengroep nastrevenswaardig en haalbaar zijn.

naar boven