DOEL: Kwalitatief en productief verantwoorde verbindingen realiseren. |
Algemeen |
competenties |
concretiseringen |
1 Eigen werkzaamheden plannen |
- zich inhoudelijk over de opdracht informeren;
- technische informatie raadplegen en gebruiken;
- de eigen werkvolgorde en –methode bepalen;
- de verschillende werkzaamheden op elkaar afstemmen.
|
2 Eigen werkzaamheden op de werkplek organiseren |
- de nodige materialen, producten, gereedschappen en/ of apparatuur klaarzetten;
- het gebruiksklaar zijn van de materialen, producten, gereedschappen en/ of apparatuur beoordelen;
- de werkplek inrichten.
|
3 Een werkmethode opvolgen |
- volgens een voorgeschreven procedure de taken uitvoeren.
|
4 Een administratie bijhouden |
- een administratie van de eigen werkzaamheden bijhouden.
|
5 Materialen en grondstoffen herkennen |
|
6 Gereedschappen en machines gebruiken |
|
7 Onderhoudsvoorschriften naleven |
- de werkomgeving ordelijk houden;
- de werkomgeving onderhouden;
- de werkomgeving opruimen;
- machines en materiaal wegbergen;
- gereedschappen, machines en materialen in orde houden;
- persoonlijke beschermingsmiddelen in orde houden;
- onderhoudsvoorschriften toepassen.
|
8 Werktekeningen maken en lezen |
- een technische tekening van een eenvoudige lasverbinding lezen;
- eenvoudige werkstukken aftekenen;
|
9 In team werken |
- werkafspraken maken en naleven;
- verantwoordelijkheid voor eigen taken opnemen;
- aan een briefing deelnemen;
- persoonlijke, gemeenschappelijke en groepsbelangen onderscheiden.
|
10 Met voorschriften inzake kwaliteit, welzijn, veiligheid
en milieu omgaan, vooral
- afval en restproducten sorteren en verwijderen
- met gevaarlijke stoffen weten om te gaan
- oogbescherming gebruiken
- speciale beschermkledij dragen
|
- vigerende regelgeving inzake hygiëne, veiligheid en milieu toepassen;
- werkplaatsregels toepassen;
- veiligheidspictogrammen opvolgen;
- veiligheidsrichtlijnen toepassen;
- veiligheidsnormen en -reglementering naleven;
- rekening houden met de eigen veiligheid en die van derden;
- met gevaarlijke stoffen kunnen omgaan;
- gevaarlijke situaties, problemen, risicosituaties, onregelmatigheden en defecten herkennen en melden;
- globale beschermingsmiddelen gebruiken;
- persoonlijke beschermingsmiddelen gebruiken;
- oogbescherming gebruiken;
- de werkplek ordelijk houden;
- verantwoord met elektrische energie omgaan;
- gevaren van elektrische energie onderkennen
- de persoonlijke hygiëne verzorgen;
- hygiënisch werken;
- infecties voorkomen;
- kleine verwondingen verzorgen;
- beroepsziekten voorkomen;
- EHBO bij brand- en snijwonden toepassen;
- een ergonomische werkhouding aannemen;
- ergonomische regels inzake til- en verplaatsingstechnieken toepassen.
- volgens vooropgestelde kwaliteitsnormen werken;
- de kwaliteit van het eigen werk controleren;
- het resultaat met de opdracht vergelijken;
- het eigen werk bijsturen;
- het werk binnen de toegemeten tijd verrichten;
- afval en restproducten volgens richtlijnen sorteren;
- afval en restproducten volgens richtlijnen opslaan;
- afval en restproducten volgens richtlijnen verwijderen.
- vertrouwelijke informatie omzichtig
behandelen.
|
Metaalbewerking |
competenties |
concretiseringen |
11 Handmatige bewerkingen uitvoeren |
|
12 Constructies demonteren en monteren |
- genormaliseerde bevestigings- en borgmiddelen gebruiken;
- demontage- en montagetechnieken toepassen;
- mechanismen demonteren en monteren.
|
Lassen |
competenties |
concretiseringen |
13 Lasapparatuur instellen |
- de lasapparatuur volgens de instructies instellen;
- lasparameters instellen;
- lasinstallaties samenstellen;
|
14 Met de aard van het materiaal rekening houden |
- met materiaaleigenschappen rekening houden;
- laseigenschappen toepassen;
- maatregelen nemen om de elementen die invloed hebben op de lasbaarheid te elimineren;
- de lasbaarheid beheersen.
|
15 Plaatmateriaal verbinden door middel van:
|
plaatmateriaal onderhands (positie PA) door middel van gassmeltlassen verbinden:
- evenwijdige smeltlijnen uitvoeren;
- evenwijdige lassnoeren uitvoeren;
- liggende buitenhoeklassen uitvoeren;
|
|
plaatmateriaal onderhands (positie PA) door middel van BMBE (booglassen met beklede elektrode)
verbinden:
- evenwijdige rechte lassnoeren met rutiel beklede elektroden uitvoeren;
|
|
plaatmateriaal onderhands (positie PA) in ferro metaal door middel van MIG/MAG lassen verbinden:
- de lasapparatuur volgens de instructies instellen;
- evenwijdige rechte lassnoeren enkel in kortsluitboog uitvoeren.
|
16 Metalen onderdelen door middel van hardsolderen verbinden |
- de soldeerapparatuur volgens de instructies instellen;
- eenvoudige verbindingen solderen.
|
17 Hoeklasverbindingen uitvoeren door middel van:
|
BMBE-lassen:
- hoeklasverbindingen met verschillende elektroden uitvoeren;
- hoeklasverbindingen volgens EWF-E1 en EWF-E2 uitvoeren
(zie bijlage 1 (pdf, 1 p.) en
bijlage 2 (pdf, 1 p.))
- de kwaliteit van hoeklasverbindingen visueel beoordelen;
- de uitvoering van hoeklasverbindingen visueel beoordelen;
- bij onvolkomenheden de lasuitvoering bijsturen;
- het geldigheidsgebied van een lasserskwalificatiecertificaat situeren.
|
|
MIG/MAG-lassen
- hoeklasverbindingen volgens EWF-M1 en EWF-M2 uitvoeren
(zie bijlage 3 en
bijlage 4;
- de kwaliteit van hoeklasverbindingen visueel beoordelen;
- de uitvoering van hoeklasverbindingen visueel beoordelen;
- bij onvolkomenheden de lasuitvoering bijsturen;
- het geldigheidsgebied van een lasserskwalificatiecertificaat situeren.
|
|
TIG-lassen
- elektrodes aanslijpen;
- hoeklasverbindingen volgens EWF-T1 en EWF-T2 uitvoeren
(zie bijlage 5 en
bijlage 6);
- de kwaliteit van hoeklasverbindingen visueel beoordelen;
- de uitvoering van hoeklasverbindingen visueel beoordelen;
- bij onvolkomenheden de lasuitvoering bijsturen;
- het geldigheidsgebied van een lasserskwalificatiecertificaat situeren.
|
|
De
ondersteunende kennis en sleutelvaardigheden worden geselecteerd uit
de ontwikkelingsdoelen ASV OV3 en gekaderd binnen het handelingsplan. |
|
Na
het behalen van alle competenties wordt aan de leerling het getuigschrift
“hoeklasser” uitgereikt. |
|
Nuttige links
|